Andżelika Cibor

I Liceum Ogólnokształcące imienia Mikołaja Kopernika w Radomiu

Skrócony opis

Cześć wszystkim! Jestem Andżelika i startuję do Młodzieżowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego, bo wierzę, że razem możemy naprawdę sporo zmienić. Dlaczego warto na mnie zagłosować? Chcę, żeby nasz głos był słyszalny i żebyśmy mieli wpływ na to, co dzieje się wokół nas. Marzę o stworzeniu przestrzeni, gdzie młodzi będą mogli rozwijać swoje pasje i umiejętności, niezależnie od tego, czy interesuje Cię biznes, sztuka, sport, czy technologia.
Widzę problemy z jakimi zmaga się młodzież i nie zamierzam tego zostawiać bez odpowiedzi. Wiem, że jednym z naszych największych wyzwań jest radzenie sobie ze stresem i presją. Dlatego chcę działać na rzecz wsparcia zdrowia psychicznego. Chcę zorganizować akcje i wydarzenia, które pokażą, jak radzić sobie z trudnościami i gdzie szukać pomocy, jeśli tego potrzebujemy. To ważne, żebyśmy wiedzieli, że nie jesteśmy sami i że dbanie o siebie to nie tylko sport i dieta, ale też troska o naszą psychikę.
Nie zapominam też o rozrywce! Chcę, żebyśmy mieli więcej miejsc, gdzie możemy się spotykać, tworzyć i dobrze bawić. Festiwale, spotkania tematyczne, strefy chilloutu – to wszystko jest w naszym zasięgu!

Opis aktywności i doświadczenia

Obecnie, jedną z najważniejszych aktywności jest dla mnie II Kadencja Młodzieżowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego. To właśnie na tym staram się skupić całą swoją energię. Pełniąc funkcję Przewodniczącej Komisji Aktywizacji i Praw Młodzieży nauczyłam się nie tylko zarządzania grupą, ale także prawidłowej organizacji czasu czy komunikacji. Młodzieżowy Sejmik otworzył mi drzwi na świat zmiany i progresu w wielu dziedzinach. Kolejnym projektem jest Dom Spokojnej Młodości. Sama nazwa ma już szczególne znaczenie. Każdy „młody” potrzebuje spokoju aby dorastać i stawać się jak najlepszą wersją siebie. Razem z innymi działaczami chcemy zapewnić swoim rówieśnikom dostęp do rzetelnej edukacji na tematy pomijane w szkołach. Dlatego też we współpracy z różnymi ngo udało nam się stworzyć scenariusze lekcji gotowe do pobrania i poprowadzenia, tak aby każdy mógł stanąć na czele wyzwania jakim jest edukacja. Pracując nad „Domem” spędziliśmy wiele godzin zadając sobie pytania: Czego brakuje młodzieży? Jakie tematy zainteresują naszych rówieśników? Jakie tematy są potrzebne naszym rówieśnikom? Moim ulubionym dziełem stworzonym z kilkoma innymi „agentami” są scenariusze na temat obozu Auschwitz-Birkenau. Ich oficjalna publikacja zaplanowana jest na styczeń, natomiast mogę już wspomnieć, że prace zostały wykonane w pełni przez młodzież która docieka wiedzy ponad ramy podstawy programowej, która chce pokonać dezinformację jaka panuje w tym temacie. Poza działaniami przeznaczonymi dla młodzieży, cenię sobie poznanie zdania moich rówieśników. Każdy z nas jest inny, ma inne priorytety oraz inny system wartości. Mając to na uwadze razem z „Akcją Uczniowską” zapraszamy młodzież do dialogu w trakcie naszych wydarzeń w Parlamencie RP. Każda z konferencji ma na celu aktywną rozmowę między młodym pokoleniem a decydentami i decydentkami. Wraz z rozpoczęciem kolejnego roku szkolnego miałam okazję poprowadzić jedną z debat dotyczącą zdrowia psychicznego w Internecie. Ilość czasu, przygotowań, ale także stresu sprawiły że jest to obecnie mój największy sukces. Praca nad wydarzeniem rozpoczęła się jeszcze w wakacje, dlatego musiałam przełożyć inne zobowiązania na dalszy plan. Organizując debatę wraz z drugą osobą najważniejsza była komunikacja i wcześniejsze przygotowania. Obydwoje musieliśmy być na tyle zgrani, aby potrafić sobie pomóc w razie potknięcia a nasz sukces był uzależniony od pracy zespołowej. Z dumą mogę przyznać że wszystko rozegrało się po naszej myśli a wymiana zdań pomiędzy naszymi gośćmi była na tyle żywa że przykro było się rozstawać. Liczę że to nie koniec moich doświadczeń a każde kolejne będzie dla mnie nową lekcją.

Wizja na działalność w Młodzieżowym Sejmiku Województwa Mazowieckiego

Dwa lata temu zaczynając działalność w Młodzieżowym Sejmiku nie miałam porównania na jaką skalę możemy działać. Nigdy wcześniej nie doświadczyłam takiej przygody, nie poznałam tak wielu osób, jednocześnie różnych od siebie a jednak w jakimś stopniu takich samych. Chęć pomocy zawsze mi towarzyszyła. Czy to w szkole, gdzie staram się dbać o dobre imię szkoły oraz zawsze oferować pomocną dłoń rówieśnikom. Czy to poza szkołą uczestnicząc w wydarzeniach miasta jako wolontariuszka na przykład na wszelkiego rodzaju festiwalach. Wierzę że kontynuując swoją pracę w Sejmiku będę mogła dzielić się swoimi wartościami z całym Mazowszem. Nie do każdej osoby na Mazowszu będziemy w stanie dotrzeć, natomiast możemy próbować szerzyć idee współpracy oraz możliwości rozwoju, z których młodzież skorzysta. Swoje umiejętności chciałabym wykorzystać w Komisji Promocji, z racji tego że doskonale piszę co może pomóc w przypadku prowadzenia mediów społecznościowych oraz w Komisji Edukacji gdyż wiem jak wiele młodzież ma do powiedzenia w tej sprawie a ja, jako przyszła przedstawicielka młodzieży z mojego okręgu będę zobligowana do wysłuchania każdej osoby i przedstawienia tych głosów w celu poprawy środowiska nauczania. Podczas trwania III kadencji chciałabym dokończyć projekty radnych z poprzednich lat. Wiem ile pracy zostało włożone w niektóre z nich ale z różnych względów nie udało się ich ukończyć. Skupiając się na edukowaniu młodzieży z naszego województwa, szczególną uwagę przykułabym do rozwoju w obszarach przedsiębiorczości. Organizując warsztaty oraz szkolenia, które dostarczą praktycznej wiedzy z zakresu własnego biznesu, chciałabym zapewnić rówieśnikom wiele możliwości na działania i spełniania się w życiu zawodowym. Chciałabym także zainicjować programy mentorskie, w ramach których młodzi ludzie będą mogli czerpać z doświadczeń lokalnych przedsiębiorców. Zwróciłabym również uwagę na kompetencje miękkie oraz w jaki sposób można je ulepszyć. Doskonalenie tych umiejętności pozwoli łatwiej wejść w nowe środowisko, na przykład po ukończeniu szkoły średniej. W poprzedniej kadencji nie miałam okazji się temu przyjrzeć natomiast bardzo zafascynował mnie sam proces legislacyjny, podejmowania decyzji oraz tworzenia i wdrażania polityki na szczeblu regionalnym. Jest to temat który chciałabym zgłębić. Pragnę także ulepszyć swoje kompetencje w planowaniu i realizacji długoterminowych projektów. Pod tym kryje się wiele schematów i analiz które chciałabym lepiej przyswoić. Jednym z moich najważniejszych oczekiwań jest rozwinięcie sztuki negocjacji i budowania konsensusu nie tylko na płaszczyźnie z innymi radnymi ale również w dyskusjach z innymi radami bądź sejmikami.