Skrócony opis
Cześć! Nazywam się Oskar i chodzę do 2. klasy w liceum Startowa 4K w Warszawie. W działalność społeczną jestem zaangażowany od lat. Już w szkole podstawowej zajmowałem stanowiska w samorządzie. Od lutego jestem członkiem Stowarzyszenia Młodzi Demokraci. W mojej szkole już drugi rok pełnię rolę rzecznika praw obywatelskich. Polityka oraz działania społeczne stały się na przestrzeni lat moją największą pasją. Jako radny Młodzieżowego Sejmiku Województwa Mazowieckiego chciałbym pochylić się nad problemem łamania praw w szkole. Tyczy się to zarówno praw uczniów, jak i nauczycieli. Moją odpowiedzią na ten problem jest powołanie Rzecznika Praw Uczniów i Nauczycieli, który byłby wybierany w głosowaniu. Uważam, że jest to potrzebne, aby była osoba, do której można się zgłosić w przypadku jakichkolwiek problemów i możliwych nadużyć. Ostatecznie chciałbym, aby w każdej szkole działał cały taki zespół. Chciałbym, aby Sejmik stał się miejscem, w którym będziemy pracować nad zmianą naszych małych ojczyzn na lepsze. Dodatkowo lubię czytać książki o najróżniejszej tematyce oraz słuchać różnych podcastów. Lubię też bardzo uprawiać różne sporty ;)
Opis aktywności i doświadczenia
Mam zaledwie 15 lat i od najmłodszych lat jestem aktywny i zaangażowany w działalność społeczną. Zaczynałem w szkole podstawowej od działalności w samorządzie na różnych stanowiskach: przewodniczącego i wiceprzewodniczącego. Moja działalność tam była bardzo intensywna, a dzięki dobrym relacjom z przewodniczącymi innych klas oraz samorządem szkolnym mogłem skutecznie działać. Za mój największy sukces uważam zorganizowanie turniejów sportowych w 8 klasie. Udało się to dzięki temu, że miałem zaufanie dyrekcji, kadry oraz samorządu uczniowskiego.Inną moją inicjatywą było uruchomienie i obsługa muzyki na przerwach. Zawsze znajdowali się ludzie chętni do współpracy i odpowiedzialni za realizację tych działań. Równocześnie angażowałem się w działalność wolontariacką, m.in. w promocję szkoły oraz organizację akademii i uroczystości szkolnych. Kiedy tylko mogłem, zgłaszałem się do prowadzenia prezentacji i uczestnictwa w różnorodnych projektach.W pierwszej klasie liceum zostałem wybrany na Rzecznika Praw Ucznia. Rola rzecznika polega na rozwiązywaniu codziennych problemów między uczniami a nauczycielami oraz reprezentowaniu uczniów. To bardzo ważny element naszej szkolnej demokracji, o którą staram się dbać i w której aktywnie uczestniczę. Za mój największy sukces w tej roli uważam fakt, że podczas niedawnego głosowania na reelekcję uzyskałem maksymalną liczbę głosów, co interpretuję jako znak, że społeczność uczniowska nie ma zastrzeżeń do mojej pracy. Niejednokrotnie brałem udział w obradach rady szkoły, a w drugiej klasie ponownie zostałem wybrany na to stanowisko. Niedawno uczestniczyłem w serii szkoleń w ramach programu RESQL organizowanego między innymi przez uniwersytet SWPS pod patronatem honorowym MEN, którego celem jest przeciwdziałanie przemocy w szkole. Obecnie odpowiadam za wdrażanie tego programu w mojej szkole, a dzięki moim staraniom cała społeczność szkolna jest już świadoma jego założeń. Sukces ten zawdzięczam bardzo pomocnej kadrze, ale również swojemu zaangażowaniu i poświęceniu czasu na dokładne zgłębienie tematu.W lutym br. dołączyłem do Stowarzyszenia Młodzi Demokraci. Aktywnie uczestniczyłem w kampanii samorządowej, a następnie w kampani do Parlamentu Europejskiego. W ramach młodych demokratów prowadziłem spotkanie online które miało na celu podsumować pół roku naszej działalności, to też uważam za mój sukces Jestem również asystentem społecznym posła na Sejm RP oraz wiceministra. Za moje najmocniejsze strony uważam umiejętności komunikacji i współpracy. Czerpię radość ze współpracy z ludźmi oraz łączenia pomysłów, aby znaleźć najlepsze rozwiązanie. Jestem osobą kreatywną, która rozumie problemy młodych ludzi, co może mi pomóc.
Wizja na działalność w Młodzieżowym Sejmiku Województwa Mazowieckiego
Radnym MSWM chciałbym zostać, aby moje umiejętności dotyczące polityki społecznej mogły wreszcie się przełożyć na realne działania oraz wpływ na świat, który tworzą młode osoby. Chciałbym pokazać sceptykom, których nie brakuje, że młodzież ma możliwości działania i zmiany na lepsze. Chciałbym, aby moje projekty miały możliwość wejścia w życie i już pomagać. Chcę, aby Młodzieżowy Sejmik był miejscem pracy, aby poprawić sytuację młodzieży w całym regionie. Uważam, że Sejmik powinien wytyczać pewnego rodzaju kurs polityki młodzieżowej w regionie. Jak wiemy, na terenie województwa działa wiele stowarzyszeń, którym często brakuje pomysłów na działanie. Uważam, że Sejmik powinien próbować nakierowywać na różne problemy otaczającego nas, młodych, świata; takich jak przemoc rówieśnicza, zdrowie psychiczne czy przestrzeganie prawa w szkole. Uważam, że w umiejętności kompromisu oraz wspólnego rozwiązania leży sukces. Nie ma nikogo, kto jest najlepszy we wszystkim, dlatego uważam, że łączenie sił jest wyjątkowo ważne. Komisją, w której chciałbym działać, to Komisja Edukacji. Edukacja nie kończy się o przysłowiowej 16, kiedy wychodzimy ze szkoły. Uczymy się cały czas – wspólnie, i nie tylko przedmiotów szkolnych. Bardzo ważna jest świadomość dotycząca demokracji i otaczającego nas świata. Wiele osób nie rozumie, jak ważne są te wartości. Równie ważną wartością są nasze prawa, dlatego uważam, że Komisja Aktywizacji i Praw Młodzieży jest również dla mnie odpowiednia, jak już pisałem w części z moim doświadczeniem, pełnię rolę rzecznika praw obywatelskich. Związana z tym jest inicjatywa, z którą przychodzę do Sejmiku, nazwałem ją Forum Dbających o Młodych. Działania forum opierałyby się na temacie praw uczniów, jak i nauczycieli. Zadaniem forum byłaby najpierw promocja zagadnienia praw uczniów i nauczycieli. Następnym zadaniem byłoby zorganizowanie konferencji, składającej się zarówno z części panelowej, jak i z wykładu oraz części z tworzenia bezpośredniego efektu całego przedsięwzięcia. Celem tego byłoby wypracowanie wspólnego dokumentu, który zawierałby prośbę o powołanie Rzecznika Praw Ucznia i Nauczyciela. Uważam, że pomysł na tę inicjatywę będzie potrzebował połączenia sił Komisji Edukacji, Praw Młodych oraz zapewne kilku innych. Kolejną komisją, w której chciałbym spróbować sił, jest Komisja Promocji, Kontaktów i Spraw Zewnętrznych. Uważam, że pasowałbym tam ze względu na to, że jestem osobą otwartą, umiejącą rozmawiać i znajdować przy tym konsensus. Uważam sztukę negocjacji za swoją mocną stronę, w której jednakże mógłbym jeszcze podnieść swoje kompetencje. To samo się tyczy umiejętności zarządzania projektami.